Batı Karadeniz'de,
Ahşap
Tekne Yapım Geleneği; bu
kıyılarda yaşayan insanlarla başlamış ve
bu insanların dillerinden,
alışkanlıklarından, kullandıkları
tekniklerden ve becerilerinden izler
taşıyarak bu günlere kadar uzanmıştır.
Kurucaşile’de son 30 yıla kadar; Osmanlı
donanmasının savaş gemilerinden, yakın
sahil yük gemilerine kadar pek çok gemi
tipi yaratılmıştır.
Ahşap
Tekne Yapımcılığı bir meslek
olarak sadece kıyılarda icra ediliyor
olması nedeniyle, başka kültür
değerlerine, teknik ve sosyal
alışverişlere açıktır. Hep başka yerlere
gidecek ve dönecek olan gemileri yapan
bu meslek, hem kendi yapım tekniklerini
-
tekne biçimlerini başka
kıyılara gönderecek, hem de oralardan
gelen gemilerle değişik kültürlerden
etkilenecektir.
Kurucaşile,
Ahşap
Tekne Yapımcılığının kendine
özgü kalitesi de bu el emeği göz nuru
mesleğin yaşamasında ve bölge hayatına
damgasını vurmasında önemli bir
nedendir. Yapımcılığın kalitesi mesleğin
devamını, mesleğin devamı ise yapım
kalitesini artıran kültür alışverişini
sağlamıştır.Yüzyıllar süren tarihinden
sonra bugün, uluslararası ölçülerde ve
kalitede
Ahşap
Tekne
Yapımı sürmekte, dünya
denizlerine yelken açabilen tekneler
yapılmakladır.
Kullanılan
ahşabın kalitesi, işçiliğin olağan üstü
becerisi, teknelerde yaratılan yeni
tipler dünya denizcilerinin takdirini
kazanmaktadır. Yük gemisinden balıkçı
teknesine, oradan da yatçılığa uzanan bu
sanat, mühendislik - mimarlık
bilgileriyle de donanarak başarılı
ürünler vermektedir.Yörede, ustalık ve
yeni teknolojinin ortak ürünü bir çok
tekne yapılıyor.
Babadan oğula
geçen, usta çırak ilişkisi ile
nesillerdir süren bu meslek, eğitimli
elemanlarla da desteklenince tezgahlar
gelişiyor tersane oluyor, yapım
teknikleri yenileniyor daha çabuk ve
kaliteli ürünler veriliyor.
Ahşap; yatçılığın doğuşundan
beri klasik
tekne malzemesidir. İşleme
kolaylığı, hafifliğinin yanısıra
sağlamlığı, soğuğu sıcağı izole
edebilmesi, diğer malzemelere oranla
yorulmaya karşı mukavemeti,görüntüsü ve
sıcaklığı yatçılara hep cazip gelmiştir.
Geleneksel
usullerle yapılmış tekneler senelik
bakım gerektirseler de; modern inşa
yöntemleriyle yapılmış
ahşap teknelerin bakım
ihtiyacı çok azalmıştır. Günümüzde 100
yaşını aşmış ve restorasyon işleminden
sonra bu gün eski günlerine oranla çok
daha fazla kullanılan ve zorlanan klasik
ahşap yarış yatları
mevcuttur.
Ahşap tekneler yapım tarzları
gereği; tamamen terk edilmedikleri
takdirde hakikaten neredeyse sonsuz
ömürlü olabilirler. On yıllar içinde bir
teknenin güvertesi, kaplamaları,
mobilyası, hatta omurgası değişik
zamanlarda sırayla yenilenebilir ve
tekne diri olarak hep ayakta
tutulabilir.Tekne
inşasında kullanılan
ahşap cinsleri
tekne yapımında kullanılacak
ahşap cinslerini belirleyen
bir kaç ana faktör vardır.
Ahşabın ömür
özelliği,sağlamlığı, ağırlığı ve rutubet
ile hava sıcaklığına göre uzama
katsayısı ve çarpılma eğilimi en önemli
seçim kriterleridir.Tekne
Yapımında kullanılacak
ahşap kurutulmuş olmalı ve
yaklaşık % 15’lik bir nem
barındırmalıdır.Aynı şekilde
tekne kaplamasında
kullanılmış
ahşap
tekne denize indirildikten
sonra,bünyesine su çekerse, uzamaya
çalışır ve büyük kuvvetler oluşturur.
Bu nedenle
özellikle karina bölgesinde, uzama
katsayısı düşük
ahşap cinsleri kullanılmalı
ve
ahşap su etkisine karşı iyi
şekilde korunmuş olmalıdır.İyi bir
konstrüksiyonda göz önüne alınması
gereken diğer bir
ahşap özelliği ise ahşabın en
güçlü olduğu halin, elyafları yönünde
basınç yüküne maruz kalması durumudur.
Aynı yönde çekme yüklerinde ahşabın
mukavemeti yarı yarıya azalır.
Elyaf yönüne dik
olarak çekme mukavemeti 1/16 değerine,
basma mukavemeti ise 1/5 ile 1/10
değerine düşer (elyaf yönünde basma
mukavemetine göre).Ahşap
ne kadar dayanıklı ve mukavimse, o
derece de ağırdır. Bu nedenle
tekne yapımında hava ve deniz
şartlarına açık veya yüksek mukavemet
değeri gerektiren yapım parçaları başka
ağaçlardan, yük ve suya fazla maruz
kalmayan kısımlar ise daha hafif
ağaçlardan yapılır.
porno izle